Prille begin
De afdeling N-VA Lichtervelde ontstond op 13 september 2011, dus pakweg zes jaar geleden.  Een aantal Lichterveldenaren met een N-VA-lidkaart werd gepolst om een eigen afdeling te vormen. Op een eerste bijeenkomst besloten de aanwezigen om enkel van wal te steken indien ze een geschikte persoon voor het voorzitterschap konden vinden. Ze besloten het te vragen aan Brand Perneel. Hij wenste een maand bedenktijd om ondertussen het gemeentelijk management in de periode 2007-2012 te evalueren en in zijn juiste context te plaatsen.

Ander beleid dringend nodig
Er was geen vergrootglas nodig om het mismanagement vast te stellen. Dit bestuur ijverde ervoor om van Lichtervelde een pure 'slaapgemeente' te maken zonder noemenswaardige economische activiteit. Wellicht met de achterliggende idee: we houden alles bij het oude, zo veel mogelijk immobilisme, dan blijven wij baas. Als je de weg van de slaapgemeente opwandelt, kan je niet anders dan bij voortduring de belastingen verhogen en de dienstverlening afbouwen. Alle overige zwakheden en fouten vallen in het niets als je ze afweegt tegen dit verkeerde uitgangspunt. Een gemeentelijke uitbouw moet je kunnen funderen op een stevig economisch, financieel en sociaal draagvlak. Net op de genoemde terreinen mangelt het dit bestuur aan de nodige competenties.

De afdeling steekt van wal
Brand nam de uitdaging aan; het was en is immers dringend nodig het roer om te gooien.
Op 13 september 2011 besloot een handvol moedigen om het lot te tarten en het nieuwe takje aan de N-VA-boom was een feit. De nog onervaren bestuursploeg had amper 1 jaar om een afdeling te organiseren, versterking te zoeken, de nakende verkiezingen voor te bereiden, kandidaten te ronselen, bijscholing te volgen, en wat al niet. Brand Perneel is ere-fregatkapitein (hoofdofficier in stafdienst[r]) en hij stelde: "er is wind, we kunnen varen".

Verzamelen van de nodige competenties
Met het oog op de nakende gemeenteraadsverkiezingen volgden de bestuursleden en mogelijke kandidaten van onze jonge afdeling opleidingen die door ervaringsdeskundigen werden verstrekt in de reeks ‘TRAJECT 2012‘. Dat ging over  De N-VA visie op lokaal niveau - Ruimte om te bewegen - Kiezen voor je buurt - Goede zorgen, heldere afspraken - Gemeentefinanciën en de werking van de gemeente - Impulsen voor wonen en werken etc.
Al gauw kon de ploeg uitgebreid worden met enkele experten: Stéphanie Verhaeghe (financiën),  Sofie Steurbaut (Bestuurskunde), Leen Vaniseghem (comptabiliteit), ICT-er Pieter Maekelberg, enzoverder. Naast theoretici trok de afdeling mensen uit alle geledingen van de maatschappij aan.

Meteen raak!
Ongelooflijk maar waar: onze voorzitter-stichter trok naar de verkiezingen met een sterke en volledige lijst. Onze blijde boodschap sloeg aan. Met vier verkozenen was N-VA meteen de sterkste oppositiepartij.

Volgens de N-VA-statuten kan je geen voorzitter van de afdeling blijven als je verkozen bent.
De leden kozen 'eerste stuurman' Joost Missinne als nieuwe voorzitter. Joost woont in de Bontenstraat en is samen met zijn broer zaakvoerder van 'Verzekeringen Missinne' in Kortemark.
Sofie Steurbaut treedt op als fractieleider.

En de N-VA-ers van het eerste uur zagen dat het goed was.

Eerste verkiezingen

AFLOSSING VAN DE WACHT    (persbericht n.a.v. Nieuwjaarsreceptie 15 jan. 2015)

Met ingang van 14-01-2015 zegt Leen Van Iseghem vaarwel aan haar mandaat in de gemeenteraad. Deze opvolging was al voorzien bij het aantreden van Leen, die normaliter de fakkel zou doorgeven aan een jongere kandidaat op de lijst.  Leen deelde jarenlang lief en (helaas ook  politiek)  leed met haar man, wijlen schepen Michel Snaet. Vervolgens hield ze via dochter Delfine de vinger aan de lokale politieke pols om er tenslotte zelf rechtstreeks mee in contact te komen.

Leen is van oordeel dat dit nauw contact na 38 jaar niet meer hoeft. Logischerwijze zou Leen opgevolgd worden door Pieter Maekelberg.  Onder meer de moeilijke combinatie van beroep en gezin verhinderen Pieter te vaak om vergaderingen van de fractie  en zelfs van de gemeenteraad bij te wonen.
Het bestuur ziet hier geen graten in, temeer zowel Leen als Pieter gewaardeerd worden voor hun inbreng op andere terreinen in het bestuur. Leen vindt zichzelf niet onvervangbaar in de gemeenteraad maar de afdeling vindt haar wel onvervangbaar in het bestuur. Als geen ander is zij bekend met tal van politieke ‘eigenaardigheden’ in deze gemeente.  Voor onze afdeling is Pieter als ICT-er natuurlijk evengoed onvervangbaar. Daar hij minder vertrouwd is met lokale toestanden stond hij  –met een lichte vorm van opluchting- graag zijn plaats af aan Lieve Vanden Bussche.

De N-VA-afdeling is Leen Van Iseghem bijzonder dankbaar voor haar belangeloos engagement voor ons project. Daar was heel wat moed voor nodig. Persoonlijk had ze er niets bij te winnen, integendeel. Wij brengen haar vanavond (d.w.z. 15 jan. '15) dan ook hulde om de N-VA mee op de Lichterveldse kaart te zetten.

eedaflegging Lieve

Lieve Vanden Bussche haalde van de niet-verkozenen op de N-VA-lijst, het tweede meest voorkeurstemmen. Dat is niet niks als je ergens middenin een lijst van 19 staat.
Lieve is schoonmaakster van beroep. Wij houden het graag proper, ook in de politiek. Niet iedereen deelt die mening. Als geen ander weet Lieve wat het betekent als je het ondanks je werklust moet afleggen tegen de kwade trouw van lui die nooit de strijd om het bestaan moesten voeren. Meteen ontkracht de afdeling met deze wissel ook het verwijt dat we enkel mandatarissen met een academische achtergrond zouden willen.

Als afdeling prijzen wij ons bijzonder gelukkig dat wij een beroep kunnen doen op leden, die bereid zijn zichzelf weg te cijferen voor een project dat de individuele belangen overstijgt.

Nieuwe voorzitter

Op 6 juni 2017 biedt Joost Missinne zijn ontslag aan als voorzitter van de N-VA-afdeling Lichtervelde.
Ondervoorzitter Koenraad Coussee neemt de fakkel over. Pas in maart van dit jaar werd Koenraad door een ruime meerderheid van de leden als ondervoorzitter gekozen.
Het beroep van Joosts echtgenote verplicht hem om te verhuizen. Hier zijn domicilie aanhouden, bleek om praktische redenen niet doenbaar
De afdeling ziet zijn gewaardeerde voorzitter met lede ogen vertrekken. Uiteraard zal Joost de afdeling blijven volgen. De banden worden niet doorgeknipt al is dat dan zonder bestuursverantwoordelijkheid voor Joost.

in vergadering

Op 20 juni 2017 kiest het bestuur Trees Vandecappelle als ondervoorzitter, in opvolging van Koenraad die een stapje hogerop zette.
Trees staat al in voor het archief en de agenda van de afdeling.