Gemeenteraad van 22 januari 2018

Op 23 januari 2018, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Gemeenteraad, Informatie over Lichtervelde
Gemeenteraad Lichtervelde

De setting

Marktplaats nr. 2 Lichtervelde, maandag 22 januari 2018 om 20 u
De laatste wensen van voorspoed en goede gezondheid zijn uitgewisseld. Zo zijn we weer beland bij de eerste zitting van de gemeenteraad in het nieuwe jaar.

Alle gemeenteraadsleden tekenden present evenals 8 inwoners die de debatten volgden en 1 correspondente van de Krant met een hart voor West-Vlaanderen.

1. Decentraliseren van de zorg

De raad keurde eerst eenparig een engagementsverklaring goed voor de eerstelijnszorg in de regio Roeselare. Lichtervelde, Ardooie, Hooglede, Ledegem, Moorslede, Staden en Roeselare behoren daartoe. Dit heeft te maken met een reorganisatie die bedoelt om de ‘zorgactoren’ zo dicht mogelijk bij de mensen met een zorgvraag te brengen.

2. De strijd tegen zwerfvuil en sluikstorten
Iedereen stemde in met de aanstelling van een aantal ambtenaren, voorgedragen door Mirom (Milieuzorg Roeselare en Menen). Zij kregen de nodige vorming en kunnen net als de politie inbreuken vaststellen zodat de overtreders tegen een GAS-boete aanlopen.
De negentien gingen akkoord.
Later bij de mededelingen (punt 9) zal de schepen van Milieu nog preciseren dat de gemeente beslist om zich aan te sluiten bij de vereniging die statiegeld eist voor (verloren) drankverpakkingen zoals blikjes en plastiek flessen. Die maken nog altijd het gros uit van wat de mensen zoal wegwerpen in het openbaar domein. Hij kon enkel op instemming rekenen.

3. Renovatiewerken basisschool ‘Het Beverbos’
Begin 2011 diende de gemeente hiervoor een subsidiedossier in. Pas in oktober 2017 kwam de goedkeuring van het subsidiedossier binnen voor € 1 525 000,-
De N-VA-fractie had bij monde van Brand Perneel nogal wat vragen bij de ontoereikende subsidiëring.   Men had aanvankelijk de totale kost begroot waarbij een veel kleiner deel ten laste kwam van de gemeente.  Tot 2 x toe haastte raadslid Perneel zich om te beklemtonen dat hij meer dan wie ook de verbeteringswerken genegen is.
Het is in het verleden al te vaak gebeurd dat wanneer onze fractie ook maar een vraag durft stellen, wij elders mogen horen of lezen dat wij <TEGEN> zouden zijn. Uit de tussenkomst van Brand Perneel bleek zijn ontgoocheling over de ontoereikende subsidiëring. Met andere woorden: met iets meer steun van de hogere overheid [kabinet minister Crevits!?] konden we meer doen voor onze basisschool. Dat is wel precies het omgekeerde van een negatief standpunt.  De schepen van onderwijs verwees naar de lange looptijd van zo’n aanvraag. Intussen waren een aantal gebreken opgedoken en verergerd. Het zou onzinnig of zelfs onmogelijk geweest zijn om die bijkomende werken niet mee te nemen in het geheel van de renovatie. De schepen wees erop dat de gemeente de werken zo plant dat bepaalde verbouwingen gebeuren in de grote vakantie zodat de lessen geen hinder ondervinden.
Onze vier fractieleden gaven volmondig hun akkoord

4. Vaststelling rooilijn en grondverwervingswerken langs de Waterhoenbeek
Voor zover deze verslaggever er iets van begreep, komt het erop neer dat de gemeente links en rechts een lapje grond moet verwerven langs die beek.  Dat is nodig voor het onderhoud. In onze maatschappij levert onteigenen, aan- en verkoop van zelfs minieme stukjes grond nu eenmaal een hele poespas aan administratie en tussenkomsten bij de notaris op. Mocht de lezer zich afvragen waarmee een gemeentelijke administratie zich allemaal onledig houdt, wel dit is een goed voorbeeld.
Iedereen akkoord

5. Aankoop stukje grond in de Groenstraat voor de rioleringswerken
Aan het Gildhofplein vormt deze straat een verbinding tussen de Beverenstraat en de Damwegel. Daar zijn nu rioleringswerken aan de gang. Dat maakt de bewoners daar niet echt vrolijk. Een klein perceeltje is nu al halvelings in gebruik als openbare weg. De gemeente is weer ‘een morzel gronds’ rijker en
iedereen akkoord

6. Aanstelling van een paar raadsleden die onze gemeente vertegenwoordigen in de Dienstverlenende Vereniging Midwest
De 16 steden en gemeenten in de regio Midden-West-Vlaanderen, zijnde Ardooie, Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Meulebeke, Moorslede, Oostrozebeke, Pittem, Roeselare, Ruiselede, Staden, Tielt, Wielsbeke en Wingene, ondertekenden  samen met de West-Vlaamse Intercommunale de oprichtingsakte voor de dienstverlenende vereniging (DVV) Midwest.
Vroeger was er al burgemeestersoverleg. Nu krijgt dit intergemeentelijk at samenwerkingsverband ook juridisch vorm.  Alle besturen hebben sowieso veel gemeen en nu willen ze hun bestuurlijke samenwerking verdiepen en verbreden. Ze willen efficiënter en transparanter samenwerken, intergemeentelijk personeel aanwerven, beleidsmatig samenwerken en partnerships bestendigen. (we citeren CDR uit Het Laatste Nieuws van 23 december 2017)

De voorgedragen kandidaten kregen 19 op 19 Wat ze ook nu weer niet krijgen is enige vergoeding.
(In het licht van wat er elders gebeurt, mogen we dat ook eens melden. Tenslotte geraken ook zij niet gratis op hun bestemming. Zo’n bijeenkomsten vergen tijd en inspanning en gaan regelmatig ten koste van het gezinsleven.)

7. Betrof iets van de maaltijdscheques van het personeel.
No big deal. Ze krijgen ergens 1 euro meer of zoiets.
19 x JA

8. Personeelszaken – niet-openbare zitting
Dit was een vertrouwelijk punt. De burgemeester verzocht de toeschouwers  de zaal te verlaten. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Dat geldt ook voor de financieel beheerder.    Meer kunnen we hier niet over vertellen.

9. Vraagstelling
Confetti-gate
Er moest de burgemeester iets van het hart.
In de pers en de sociale media was er de afgelopen dagen veel heisa geweest over het al dan niet mogen strooien met confetti tijdens de carnavalsoptocht van de schoolkinderen. Bleek dat niemand, maar dan ook niemand de kinderen hun plezier wou afnemen. De gemeente is bereid de opruiming van de snippers op zich te nemen (zoals onze afdeling ook voorgesteld had). De bewering als zouden er Gas-boetes kunnen uitgedeeld worden, bleek al evenzeer een kwakkel. Om maar iets te zeggen: wat de kinderen ook kunnen mispeuteren, een gas-boete is niet aan de orde. Ze zijn namelijk jonger dan 14.
Zelden heeft deze verslaggever zo’n groot kabaal meegemaakt over zoiets kleins als papiersnippers.

Kinderdagverblijf
Onze fractieleider Sofie Steurbaut stak hier van wal met een vraag over het kinderdagverblijf ’t Beverke. Nu de huur afloopt heeft dat dagverblijf geen onderkomen meer en moet op zoek naar een ander pand om kinderen op te vangen.  Onze fractie meent dat dergelijke problemen telkens weer gaan opduiken. Vooral omdat de nieuwe verkavelingen steeds meer jonge gezinnen zullen aantrekken. N-VA wil eindelijk eens weten hoe dit bestuur daar concreet een antwoord op biedt. De bevoegde schepen wees erop dat dit hier een privé-initiatief is. De gemeente helpt mee zoeken naar een oplossing, maar kan niet in de plaats treden van die initiatiefnemers.  De schepen bevestigde dat de gemeente bewust is van de toegenomen nood aan kinderopvang en dat de gemeente er werk van maakt.

Onroerend (& rondleiding te) goed
Bij de installatie van deze gemeenteraad in 2013 was al eens een rondgang toegezegd in alle gebouwen van de gemeente. Door omstandigheden is dat er nooit van gekomen. Nu deze legislatuur op haar laatste benen loopt, wou N-VA-fractieleider Sofie Steurbaut toch weten hoe het precies gesteld is met de gemeente als vastgoedeigenaar. De vraag klonk ongeveer als volgt (op de publieke banken is dat niet altijd zo goed te horen – er zijn geen micro’s): “ Graag kreeg de N-VA-fractie een overzicht van al het onroerend goed dat de gemeente in portefeuille heeft, met inbegrip van de gehuurde en verhuurde panden. Bovendien herinnert de fractie aan de rondleiding die indertijd toegezegd was. Hoog tijd dat we die maken."  De secretaris werd verzocht zo’n oplijsting te maken of op te zoeken en met de raadsleden die willen bezichtigen zal men afspraken maken.

Epiloog
We stellen vast dat alle punten eenparig aangenomen werden. De zitting werd opgeheven rond kwart over negen. Deze verslaggever moet bekennen dat hij liever ‘Extra Time’ op TV heeft dan op de gemeenteraad.