Lichtervelde, een vijfsterrengemeente?

Op 9 mei 2017, over deze onderwerpen: Economie en Financiën, Informatie over Lichtervelde, Leefmilieu
huizenbouw

Nieuw onderzoek kwaliteit gemeenten

Afgelopen weekend 6/7 mei bracht Het Nieuwsblad de eerste aflevering van een nieuw onderzoek dat de krant uitvoert naar de levenskwaliteit in de Vlaamse dorpen en steden. HN nam daartoe het researchbureau iVox in de arm. Dat vlooit na hoe de levenskwaliteit is in de 308 gemeenten die Vlaanderland telt.

Mandelregio

We beperken ons tot de gemeenten in onze regio, de Mandelstreek. Als is het maar omdat uw webredacteur niet alle regionale edities kan opkopen. In vergelijking met de rest van Vlaanderen, liggen de prijzen hier nog vrij gunstig. Ligging en omgeving zijn belangrijk voor mensen die een nieuw of ander huis zoeken.  Bij de bevraging springen een paar quotes springen eruit:

• Als het er maar rustig is en groen.
  • Liever een klein gerieflijk goed te onderhouden huis dan een villa.

Evolutie

De open bebouwing is wat op de terugweg.

Huren gebeurt steeds meer door (vooral jonge) mensen die nog niet gesetteld zijn op het vlak van werk en relaties. Al zijn er ook mensen die zich principieel niet willen vastpinnen op 1 plek. Huren blijft hoe dan ook een stuk goedkoper dan het woonkrediet voor een gelijkaardige woning af te betalen. Overigens worden de banken steeds strenger. Doorgaans kan men niet meer krediet krijgen dan 80% van de waarde.

Steden

De extrafaciliteiten in de steden als Izegem en Roeselare betekenen niet dat het er zoveel duurder is. Tielt is wel iets duurder. Ook Ruislede is relatief kostelijk. De prijzen daar ‘gaan mee’ met de regio Aalter.

Klein is fijn

Vooral naar kleine en middelgrote woningen is er veel vraag. Wie grond koopt om te bouwen neemt hoe langer hoe meer vrede met kleinere kavels. De grond is verantwoordelijk voor het uiteindelijke kostenplaatje. Mensen willen nog een tuintje, maar een grote hof met veel werk, liever niet. Er is immers zoveel te doen buiten de eigen woning.

Score

Hoe lager de gangbare prijzen van huizen, gronden en appartementen, hoe hoger de gemeente scoort. Hoe duurder, hoe lager de score. Ledegem is eerste in onze regio. Lichtervelde is een mooie tweede.  Alleluja! Lichtervelde scoort een straffe 9 op 10!

Ons geluksgevoel duurt 2 regels lang. Dan zie je de verklaring. Elk nadeel heeft zijn voordeel, nietwaar.
De studie toont onomstotelijk aan dat de prijs van het onroerend goed gelijk spoort met de werkgelegenheid. Huizen en grond zijn duurder in gebieden waar er veel werk is.
Hoe meer de inwoners moeten pendelen, hoe goedkoper.
Kostprijs in 2016 in Lichtervelde van een 1 kamer woning:
Huis: € 240 500,-  Appartement € 145 700,-  Huur app.  p/m € 516   score:  9/10
Al bij al neemt dit prijsniveau een middenpositie in.

NASCHRIFT
Verbazend is dat de prijs zo doorslaggevend is voor de score. Als je vlak naast je werkplek kan gaan wonen, levert dat een niet te verwaarlozen voordeel op. Het is duidelijk dat elke koper zijn eigen afweging moet maken en de kandidaat-woning (en de inplanting!)  op haar merites moet beoordelen.