Nacht van de Geschiedenis

Op 26 maart 2017, over deze onderwerpen: Informatie over Lichtervelde, Kunst en Cultuur, Sport & vrije tijd
Nacht van de geschiedenis

Naar jaarlijkse traditie organiseerden de Lichterveldse afdeling van het Davidsfonds en de Heemkundige Kring, Karel Vandepoele, de Nacht van de Geschiedenis. Die vond verleden dinsdagavond 21 maart plaats in O.C. De Schouw.
‘De Nacht’ had dit jaar als thema ‘Muziek’.  De combinatie geschiedenis en muziek kan voor Lichtervelde enkel slaan op het accordeon waarmee Lichtervelde vermaard werd.
De inrichters hadden accordeonexpert Patrick Janssens (*) aangetrokken om een causerie te geven over de ontwikkeling en de ontstaansgeschiedenis van het diatonische accordeon.
Dat was een Lichtervelse specialiteit, namelijk de Callewaert.  Na de uiteenzetting werd het publiek vergast op een accordeon-optreden van Johny Delaere in de foyer van De Schouw.
Aan het evenement was een tentoonstelling gekoppeld van ruim 60 diatonische accordeons.
Het was voor DF & HK een krachttoer om die allemaal los te weken bij de eigenaars en samen te brengen. Men maakte dan ook van de gelegenheid gebruik om ze allemaal te inventariseren en te fotograferen.

(*) Patrick Janssens runt in Scherpenheuvel zijn eigen accordeonatelier. Het is ook een verzamelplaats voor alles wat accordeons aanbelangt. PJ is algemeen erkend als een autoriteit op het gebied van ‘de trekzak’, ook vroeger weleens de piano van de arme mens genoemd. In zijn uitleg had Patrick Jannsens het vooral over de werking van het instrument waarbij de Lichterveldse accordeon de meeste aandacht kreeg.

eerste diatonische accordeon