Pennenvrucht van een Lichtervelds auteur

Op 22 januari 2018, over deze onderwerpen: Informatie over Lichtervelde, Kunst en Cultuur, Toerisme & evenementen
Lezing in het Lijsternest door auteur Patrick Corneillie

IN DE WIELSPOREN VAN STREUVELS

Lichtervelde telt onder zijn inwoners een aantal heel productieve auteurs. Naar aanleiding van het verschijnen van een nieuw boek 'De zeer schone uren van Stijn Streuvels, cyclotoerist' van de hand van Patrick Cornillie trokken wij met enkele leden van de lokale socio-culturele vereniging naar 'Het Lijsternest' in Ingooigem (Anzegem).
Waarop de organisatoren niet gerekend hadden: een opkomst voor de lezing die te groot was voor de beschikbare ruimte.
De schrijver vertelde in een vraaggesprek onder meer over het impact van het in gebruik raken van de fiets. In die tijd, het eerste kwart van de 20e eeuw, moet dat een (kleine) revolutie veroorzaakt hebben.
Opeens kon men zich een aantal dorpen verder verplaatsen en nog voor donker weer thuis zijn. Streuvels maakte gretig gebruik van dat wondermiddel. Meer is er niet nodig voor de auteur en fietsfanaat PC om zich te verplaatsen in de figuur van Streuvels.
De schrijver bedacht voor zijn mijmeringen op de velo, een nieuwe term (neologisme): .Velosofie.

De velosofische overpeinzingen zijn vervat in een fraai, ouderwets ogend uitgegeven boekwerkje met stevige kaft. Het register dat Cornilie opentrekt is helemaal Streuveliaans. Wie kan dat nog?
Corneillie doet er zijn (vaak voor de Nobelprijs genomineerde!) voorganger alle eer aan.

Foto: (c) gavamec
Het uitzicht dat Streuvels had over de velden. Hier zat hij aan zijn schrijftafel. Onze Lichterveldenaar werkte op dezelfde plek meerdere weken aan zijn zoveelste boek.