Aantal verkeersdoden daalt overal, behalve in West-Vlaanderen

Op 23 maart 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en verkeer, Senioren

Bron: Belga / maandag 21 maart 2017

In ons land vielen er in 2016 toch weer 640 verkeersdoden te betreuren. Hoe erg dat ook is, het blijkt een daling met 13 procent te zijn tegenover het voorgaande jaar.

Alleen in onze provincie is er geen daling. Dat blijkt uit gegevens van het BIVV (Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid).

Het jongste decennium tekent er zich een dalende trend af als het gaat over het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer.

Het aantal slachtoffers dat ter plaatse bij een ongeval overleed, bedraagt 540.

Dertig dagen na het ongeval slaat de balans over naar 640. Dat is respectievelijk een daling met ruim 13 procent in vergelijking met 2015. Een decennium geleden schommelde dat cijfers nog rond 1000.
Maar die daling doet zich niet voor in West-Vlaanderen. Hier is er een status-quo.

Positief is dat het aantal verkeersdoden in alle gewesten daalde. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers viel in Vlaanderen het sterkst terug in Limburg. West-Vlaanderen is de enige provincie die het aantal slachtoffers niet kon terugdringen. De dodentol bedroeg onveranderd:  72. Er vielen in onze provincie vorig jaar 6 verkeersdoden per 100 000 inwoners. Dat is het minst goede resultaat van alle Vlaamse provincies. In Wallonië scoort Luxemburg het best. In Namen en Waals Brabant vielen wel meer slachtoffers.

Ook het aantal letselongevallen zakte een half procent tot 39.839 ongevallen en het aantal gewonden valt terug tot 50.957, een daling van 1,4 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In 2016 zijn er in West-Vlaanderen 4 procent minder ongevallen gebeurd waarbij iemand gewond geraakte. Er waren in totaal 204 ongevallen minder, van 5.105 in 2015 naar 4.901 vorig jaar. Nooit eerder waren er zo weinig letselongevallen in West-Vlaanderen.

Het aantal fietsongevallen nam wel toe, zeker in Brussel, waar dat aantal zelfs met een vijfde steeg. Ook in Vlaanderen waren er ruim 2 procent meer ongevallen. Die stijging komt er onder meer door een stijgend aantal fietsongevallen met senioren.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bevestigt dat "dit resultaat een aanmoediging is om resoluut verder te gaan op de ingeslagen weg", aldus de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. "Ik krijg een grote vracht negatieve mails als ik de lat voor het rijexamen hoger leg of wanneer ik de snelheid buiten de bebouwde kom op 70 km per uur leg. Maar als dat beleid bijdraagt tot ook maar een enkele verkeersdode minder, dan is het mij dat zeker waard."

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) sloot zich aan bij deze zienswijze: Het is daarom dat ik werk blijf maken van maatregelen tegen recidivisme en alcohol achter het stuur."
(Belga)

Naschrift webredactie
Ons verbaast het dat deze honderden ‘onnodige’overlijdens en de tienduizenden gekwetsten, van wie velen getekend zijn voor het leven, zo weinig weerklank krijgen in de media. Het zal aan ons liggen, maar wij snappen daar niets van.  Daar is een oorlog gaande met het verkeer als sluipschutter.