Eensgezindheid in de gemeenteraad van 26 februari 2018

Foto voor aanvang van de raad van maandag 26 februari 2018

Gemakkelijke agenda
Er kwam een gevarieerde agenda aan bod, maar zonder ‘zware onderwerpen’. Onze N-VA-fractie ging akkoord met alle voorgestelde punten. Dat deden de andere gemeenteraadsleden overigens ook. Het mag ook eens, een beraadslaging zonder conflictstof. Enkel één Open VLD-onthouding viel te noteren bij de goedkeuring van punt 3. Kerkfabriek. De mandataris gaf daarmee aan dat hij principieel ‘kerk en staat’ gescheiden wil zien, wat uiteraard zijn goed recht is.

Voor de goede orde herhalen we de agendapunten:

Verkeersveiligheid & mobiliteit /Punt 1. Beperking zwaar vervoer in de Hazelstraat
Vrachtwagens die in de Kortemarkstraat ondanks de verbodsborden op hun weg, toch de richting van de tunnel inslaan, nemen dan van lieverlede de uitwijkmogelijkheid naast de tunnel. Dan moeten ze draaien en keren in het kort stukje Spoorwegstraat annex Hazelstraat. Gevolg: spiegels van geparkeerde auto’s sneuvelen of nog erger. Vooral van de wagenbezitters uit het traject begrepen tussen de Spoorwegstraat en de Bollestraat komen er klachten. Niet prettig als je auto voor je deur gehavend is door camions die daar niet eens mogen rijden.
Voortaan zijn voertuigen van meer dan 5 ton er verboden. Een uitzondering geldt voor landbouw-voertuigen die er ‘plaatselijk verkeren’.
Punt 2. Aanpassing politiereglement voor het parkeren bij het elektrische laadpunt aan de Pastorijstraat. Het spreekt voor zich dat enkel auto’s die men elektrisch oplaadt, daar mogen parkeren. Deze inplanting past in het beleid dat streeft naar duurzame mobiliteit. In de toekomst zou Eandis bijkomende oplaadpunten voorzien. Bijvoorbeeld in ambachtelijke zones. De gemeente zou daar via haar infoblad en website tijdig over communiceren.

Erediensten / Punt 3.  Adviseren jaarrekening dienstjaar 2017 van Kerkfabriek Sint-Jacobus de Meerdere.  Men noteerde het voorbije jaar een exploitatietekort van bijna € 69 000,- Door het voorgaand overschot van iets meer dan € 75.000 en een subsidie van net geen € 60.000 komen we uit op een exploitatie-overschot van € 66.308. Dit zou volgens de Burgemeester moeten volstaan voor de exploitatiekosten van dit jaar.

Milieu / Punt 4. Aansluiting bij de Statiegeldalliantie.
Zwerfvuil blijft overal een probleem, ook in Lichtervelde. Gezien het zwerfvuil voornamelijk bestaat uit drankverpakkingen in blik en plastic flessen wil het bestuur er statiegeld op invoeren. Uiteraard kun je dit als gemeente alleen niet realiseren, daarom sluit de gemeente aan bij de alliantie. Zowel de werkgroep buurtbeheerders, de milieuraad als alle politieke partijen onthalen de beslissing positief.

Verschillende sprekers drongen aan op een mentaliteitswijziging. Op de publieksbanken klonk instemmend gegrom.

Cultuur /Punt 5. Goedkeuring aanpassing dienstreglement voor de Plaatselijk Openbare Bibliotheek
Door de aanpassing zullen kinderen meer en makkelijker CD’s en DVD’s kunnen lenen. Het is ze gegund.

Openbare werken / Punt 6. Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze voor het affrezen en asfalteren van de Hazelstraat e.a.
De schepen van openbare werken verklaarde dat hiertoe € 100 000,- incl. BTW voorzien is. Wegens het relatief beperkte bedrag is een openbare aanbesteding niet vereist. Drie aannemers met wie de gemeente regelmatig werkt, zijn aangezocht. De laagste aanbieder haalt het order binnen.

Sport & vrije tijd / Punt 7. Goedkeuring van het jaarprogramma 2018 voor de sport
De oppositie vond dat het bestuur dit sportprogramma wel ietsje eerder had kunnen bezorgen dan halfweg februari. Dat neemt niet weg dat het opnieuw een behoorlijk gestoffeerd programma is dat men aanbiedt.

Vragen & varia

- De h. Derho wou nog weten of Lichterveldse bedrijven in aanmerking komen voor werken zoals de vernieuwing van het dak van de accordeonfabriek (strijkatelier). Dat werk wordt niet geklaard door een ondernemer van hier. De zinkwerken gebeuren in onder -aanneming en dat neemt een Lichtervelds bedrijf op zich.
- De verkeerscommissie komt nog eens samen op 22 maart. Onze afdeling is daar vertegenwoordigd door raadslid Lieve Vanden Bussche.
- Op 24 maart is er weer een zwerfvuilactie. Iedereen is uitgenodigd om mee te helpen opruimen.
- De volgende gemeenteraad vindt plaats op 26 maart.
- De woningbrand in de Hoogwielkesstraat kwam hier even te sprake. Maar blijkbaar was deze kwestie voorbehouden voor de besloten zitting. Wij, de luisteraars op de ‘publieke banken’ werden gesommeerd de raadzaal te verlaten.

Alle raadsleden waren aanwezig. Een correspondente van de lokale pers (KW) noteerde ijverig. Twaalf mensen op de publieke banken, volgden de debatten. Daar waren een paar studentes bij die blijkbaar een opdracht moesten uitvoeren.
Tegen tien over negen ’s avonds kon iedereen door de bijtende kou terug naar huis.