Gemeenteraad 25 juni 2018

Standpunten in een notedop

Naar aanleiding van de recente sluitingen van crèches en pensioneringen van onthaalmoeders is het aanbod in de baby- en peuteropvang (tijdelijk) gedaald. Anderzijds is te verwachten dat door de goedkeuring van een reeks verkavelingen voor eengezinswoningen de vraag naar kinderopvang zal stijgen. Een vraag- en aanbodprobleem is dus te verwachten. N-VA wil niet langer wachten om de dienstverlening op de komst van 10% nieuwe inwoners voor te bereiden en neemt daarom het initiatief tot oprichting van een Lokaal Loket Kinderopvang.

Uitgebreid standpunt per agendapunt

(We hernemen enkel de punten waarvoor de fractie geen instemming kan geven of die toelichting vergen.)

Punt 7    Oprichting Lokaal Loket Kinderopvang        [Sofie Steurbaut]

Alhoewel wij sinds 2014 bij decreet verplicht zijn om een Lokaal Loket Kinderopvang te hebben, heeft onze gemeente tot op heden nog geen operationeel loket. Nochtans zijn er meerdere argumenten die pleiten voor een Lokaal Loket Kinderopvang

- Ten eerste is een Lokaal Loket Kinderopvang heel nuttig voor de inwoners van onze gemeente. Een loket maakt de zoektocht van (aanstaande) ouders naar kinderopvang eenvoudiger. Zij moeten hun vraag naar kinderopvang maar één keer bij het Lokaal Loket Kinderopvang stellen. Wachtlijsten bij individuele voorzieningen, ouders die zich voor meerdere wachtlijsten inschrijven en gezinnen die nergens geregistreerd geraken, zijn verleden tijd. Door de samenwerking achter het loket kan men aan zo veel mogelijk vragen van gezinnen tegemoet komen. Een Lokaal Loket Kinderopvang helpt om de toegang tot kinderopvang voor elke ouder laagdrempelig te houden, met bijzondere aandacht voor kwetsbare gezinnen en voor kinderen met specifieke zorgbehoeften.
Belangrijk te weten is ook wat een Lokaal Loket Kinderopvang niet doet zo biedt het loket zelf geen opvangplaatsen aan. Alhoewel een betere afstemming van vraag en aanbod te verwachten is, biedt de inschrijving in het loket geen garantie op opvang. Daarnaast verplicht de inschrijving ouders tot niets zij blijven zelf kiezen op welk opvangaanbod zij ingaan. Het loket bepaalt niet wie naar welke opvang gaat.

- Een tweede belangrijk nut is dat een Lokaal Loket Kinderopvang toelaat een duidelijk en correct zicht te krijgen op zowel de vraag-als aanbodzijde van de kinderopvang in onze gemeente. Onlangs waren door een aantal sluitingen nog heel wat verschuivingen in dit aanbod. Daarnaast is, naar aanleiding van de talrijke, recente verkavelingen met eengezinswoningen, ook een stijging van de vraag naar kinderopvang in onze gemeente te verwachten.
“Meten is weten.” Daarom is het aangewezen om op een gestructureerde manier informatie te verzamelen omtrent vraag en aanbod in de kinderopvang. Zo krijgen we een objectieve gegevensbron op basis van dewelke andere beleidsmaatregelen proactief genomen kunnen worden.

-Tot slot is het ook te verwachten dat de Vlaamse overheid, die de gemeenten als voornaamste regisseur van de lokale kinderopvang beschouwt, in de toekomst meer en meer belang zal hechten aan dit loket en subsidiëring zal koppelen aan cijfers afkomstig van dit loket. Een loket zal dus nodig zijn willen wij geen subsidies mislopen.

Om die redenen is de N-VA-fractie dan ook van mening dat de oprichting van een Lokaal Loket Kinderopvang zo snel mogelijk van start moet gaan. Daarom vragen wij de goedkeuring van de principebeslissing ter oprichting van een loket op basis van volgende speerpunten:

- De uiterlijke datum van inwerkingtreding is 1 februari 2019.

- De praktische uitwerking van het Lokaal Loket Kinderopvang zal plaatsvinden in overleg met een hiertoe opgerichte werkgroep waarin het bestuur, het LOK en de verschillende politieke fracties vertegenwoordigd zijn. gebaseerd zijn op volgende principes:

• Het Lokaal Loket Kinderopvang wordt opgericht binnen de entiteit van de gemeente. Dit wordt niet uitbesteed aan een externe organisatie.
  • Het Lokaal Loket Kinderopvang is in hoofdzaak een digitaal loket. Om de toegankelijkheid te garanderen, is er aanvullend ook een bemand Lokaal Loket Kinderopvang.

- Het gemeentebestuur organiseert een communicatiecampagne ter bekendmaking van het bestaan en de werking van het Lokaal Loket Kinderopvang.

- Het gemeentebestuur voorziet de nodige financiële middelen in haar begroting om deze beslissing uit te voeren.

Punt 8    Vraagstelling        [Sofie Steurbaut]

De werken aan het Beverbos gaan normaal van start bij het begin van de vakantie. Op vraag van de buurtbewoners hadden wij graag een zicht gekregen op de te verwachten hinder.

• Zijn er verkeersomleidingen gepland of tijdelijke afsluitingen van wegen (Beverenstraat enof Bontensstraat)
  • Liggen de werken een bepaalde periode stil met het bouwverlof

In het kader van ‘goed nabuurschap’ wil de N-VA er bij het bestuur op aandringen om het goeie voorbeeld te geven het is aangewezen om de buurtbewoners te informeren wanneer welke werken zullen plaatsvinden en welke hinder dat voor hen zal opleveren. “Het is altijd leuk te weten dat je die ochtend je mooie witte was niet moet uithangen, als uw buurman eventjes de kraan in zijn huis gaat zetten.”