Gemeenteraad van 26 maart 2018

Op 27 maart 2018, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Gemeenteraad, Informatie over Lichtervelde
Raadszitting van maandag 26 maart 2018

INTRO
Gisteren waren we alweer de laatste maandag van de maand en dan is er in Lichtervelde, net als in Brussel gemeenteraad. In Broekzele werd onder meer beslist dat het Eurostadion op de schop gaat.
Alle verhoudingen in acht genomen was het ook bij ons een behoorlijk interessante en geanimeerde raad.
Alle raadsleden tekenden present. Een fotograaf nam afzonderlijke kiekjes van al de raadsleden. Het is duidelijk: de verkiezingen komen dichterbij. Ook aanwezig: 2 correspondenten van de schrijvende pers en vier mensen op de publiekstribune.

HET BEVERBOS
Voor de Gemeentelijke Basisschool 'het Beverbos' dienden een paar beslissingen genomen in verband met de afbraak & verbouwingswerken (fase 3 ). Een tweede punt was de toetreding van de school tot het openbaar ondersteuningsnetwerk West-Vlaanderen. Alle 19 stemden voor

VERKAVELING LEYSAFORTSTRAAT

Punt drie en vier betroffen de nieuwe verkaveling ‘Durabrik’ aan de Leysafortstraat’ en meer bepaald de goedkeuring van het wegentracé en de gunning van het wegendossier.
Onze fractie had die materie nauwkeurig onderzocht. Onze vertegenwoordigers stootten in dat dossier op redelijk wat tegenstrijdigheden, verkeerde data, weglatingen en merkwaardige aannames. Bijvoorbeeld: ook al is het traject beperkt, je moet nooit aannemen dat bij hevige regenval het water omhoog zal lopen.
Het uitspitten van dat dossier door onze vertegenwoordiger, Brand Perneel, was duidelijk niet naar de zin van de bevoegde schepen die ons raadslid beschuldigde van het per se willen maken van een verkeerde perceptie bij de burgers (zoals hij het verwoordde). Brand Perneel reageerde door zich bij de elementen van het dossier te houden. Hij toonde aan dat de verschillende plannen en documenten die voorlagen onaanvaardbare tegenstrijdigheden inhielden.
Men vroeg de goedkeuring van dit wegentracé terwijl niemand kon antwoorden op de vraag hoe de doorsteek of uitweg van de verkaveling naar of over het jeugdterrein zal gerealiseerd worden. Sluit dat direct aan. Of via een ommetje? Alleen een voetpad? Of ook voor fietsers, brommers? Hoe zal men verhinderen dat auto’s die weg van 6 m breed gebruiken als sluipweg? De vragen blijven.

De fracties van Somm en Open Vld sloten zich aan bij onze opbouwende kritiek. Het is toch in het belang van alle betrokken partijen dat elementen in zo’n verkaveling van 44 loten ordentelijk geregeld zijn. Pro-actief handelen kan veel miserie voorkomen.

De hele oppositie onthield zich, niet omdat ze tegen deze verkaveling zouden zijn, wel integendeel. De oppositie was unaniem bij de bevinding dat een dergelijk dossier behoorlijk moet voorbereid zijn en niet met haken en ogen ineen mag hangen.
Het weze nog maar eens herhaald: die oppositie vertegenwoordigt wel een kleine meerderheid van de bevolking.
Stemming: de 8 onthoudingen werden overruled door de kunstmatige meerderheid.

SPORTTERREIN

Bij punt 5 stemde iedereen in met de aankoop van een klein lapje grond aan het sportterrein. Dat moet ter plaatse wat meer maneuvreerruimte bieden bij een herinrichting of een andere toegang.

GEZOCHT: NIEUWE FINANCIEEL DIRECTEUR
Punt zes, zeven en acht hadden te maken met de vervanging van de financieel directeur. De huidige gaat binnenkort op pensioen. Niet alleen moest de positie vacant verklaard worden, de aanwervingsprocedure geregeld, maar blijkbaar bestond er nog geen functieomschrijving. Dat is nu ook beslist: 19 x ja.

VARIA
Het laatste punt (negen) dient voor ‘mededelingen en vraagstelling’
STUDEREN
We vernamen dat studeren opnieuw mogelijk is in O.C. De Schouw van 3 tot 13 april.
BUITENSPEELDAG
Op 18 april organiseert men weer de ‘Buitenspeeldag’: die vindt plaats in de kinderboerderij ‘den Ast’.
KRAAN
Open Vld wou nog weten wat een kraan van een firma uit Oostrozebeke kwam doen in de gemeente. Blijkbaar werd ze geïnstalleerd ‘ter demonstratie’. Binnenkort zou de gemeente, zoals voorzien in het budget, haar kraan vervangen.
PRIVACY BIJ GEGEVENSVERWERKING
De vertegenwoordiger van de Somm wou nog weten hoever het staat met maatregelen die de gemeente (en de school) moeten treffen om te voldoen aan de nieuwe Europese regels in verband met gegevensbescherming. Die nieuwe richtlijnen zijn van kracht vanaf 25 mei 2018.
Wie mag welke gegevens verzamelen, voor wie, met wel doel, hoe zijn ze beveiligd, hoe kunnen ze opgevraagd worden, enzovoorts enzoverder.

Volgens de secretaris zit de gemeente hier op schema met de voorbereiding en implementering.

ONVEILIG ONDERKOMEN VOOR DE KUNSTACADEMIE
Naar aanleiding van een bezoek, annex inspectie van twee leden van onze fractie aan onder meer de kunstacademie kwam er een vraag van ons raadslid Lieve Vanden Bussche.
De toestand van dit gebouw laat namelijk te wensen over. Ooit moet dit historisch gebouw vermoedelijk de glorie van zijn tijd uitgedrukt hebben. Helaas deed de tijd zijn slopend werk. Vandaag is het een bouwval waarvan wij ons ernstig afvragen of dit nu wel de locatie is om een kunstacademie in onder te brengen. Onze bezorgdheid slaat zowel op de ‘directe’ veiligheid of liever ‘onveiligheid’, maar ook op het waarborgen van de veiligheid op korte en langere termijn.
We maken ons zorgen over de stabiliteit maar ook over de brandveiligheid. Bovendien is er asbest aanwezig in de lambrisering. Die is nu nog goed afgeschermd en levert (nog) geen gevaar op.
Maar iedereen weet: kinderen zijn kinderen en je kan het ze nauwelijks kwalijk nemen als ze eens morrelen aan die lambrisering.
Het is zonneklaar dat dit pand ongeschikt is om het langer te laten gebruiken door de academie.
Heeft het bestuur hiervoor een oplossing in het vizier? Is er wel al nagedacht over een alternatieve locatie die wel geschikt is? En tenslotte: Wat zijn de plannen op termijn met dit gebouw?

De burgemeester antwoordde dat men zich bewust is van de problemen. Dat er werk van gemaakt zal worden, maar dat de eigenlijke renovatie wel een job zal zijn voor de volgende legislatuur.
Met andere woorden: wie dan leeft, dan zorgt.

SLOT

Kwart voor tien besloot de raad met de bevestiging dat de volgende gemeenteraad voorzien is op maandag 23 april 2018 om 20 u in de raadzaal van het gemeentehuis.