GROEPSFOTO (*)

Op 26 december 2017, over deze onderwerpen: Informatie over Lichtervelde, Onze gemeente in de pers

Ze staan er met 43 op het kiekje van beroepsfotograaf Stefaan Beel in de KW (online versie) van verleden vrijdag 22 december. Het zijn niet enkel de burgemeesters van de betrokken 16 gemeenten. De overigen zijn wellicht de secretarissen, want we menen ‘die van ons’ te herkennen.  Wat staan ze daar te doen?
Poseren omdat ze net Midwest opgericht hebben.

Midwest? Vraagt u zich misschien af, is dat niet een groot stuk van de Verenigde Staten?

Het kleine stuk van Vlaanderen dat <onze> Midwest vormt, bestaat uit Ardooie, Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Meulebeke, Moorslede, Oostrozebeke, Pittem, Roeselare, Ruiselede, Staden, Tielt, Wielsbeke en Wingene.

Het zijn allemaal gemeenten uit Midden-West-Vlaanderen en ze hadden vroeger al regelmatig burgemeestersoverleg.  Dit samenwerkingsverband moet ons meer slagkracht geven zegt de burgemeester van Roeselare. Hij verklaart zich nader.
“"Op vandaag lopen er al 183 samenwerkingsverbanden tussen de gemeenten onderling. Dat is veel. Door een kader te creëren, zullen we op alle vlakken beter werk kunnen leveren."

Dat men ‘de handen in elkaar slaat’ daar hebben we niets op tegen. Door groepsaankopen kosten uitsparen: en avant la musique. Dat DVV-Midwest (voluit DienstVerlenende Vereniging Midwest) intergemeentelijk personeel kan aanwerven, dat is een behoorlijk argument. Nog een argument pro: er zijn kwesties in sommige domeinen die de gemeentegrenzen overschrijden, denk maar aan mobiliteit en milieu.

Maar er is een 'maar' in dit verhaal. De gemeenten afzonderlijk dreigen in dat groter geheel een deel van hun autonomie te verliezen. Ze klinken zich als het ware aan mekaar vast. Ook in de provincieraad waren bepaalde elementen niet gelukkig met dit tussenliggend beleidsniveau. Hier moeten we wel ruiterlijk toegeven dat de kleine en middelgrote gemeenten het goed gespeeld hebben. Iedere gemeente heeft 1 (één) stem. Dus ook Lichtervelde!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(*) Omdat we geen toelating hebben om hier de foto van Stefaan Beel te plaatsen, nemen we maar een andere illustratie van de Midwest. Om u toch een idee te geven: de foto van SB is een soort Gruppenbild mit Dame(n). Slechts 5 vrouwen representeren meer dan de helft van de bevolking. Het is dus niet echt een mooi gezicht. Vanuit democratisch oogpunt bedoelen, we natuurlijk.