Het Leven van A tot Z

Op 19 januari 2018, over deze onderwerpen: Kunst en Cultuur, Sport & vrije tijd
Bibliotheek Lichtervelde 19 januari 2018

Is onze bibliotheek in gevaar?
De vraag mag gesteld nu gemeenten niet langer verplicht zijn om een lokale bibliotheek in te richten.
De Vlaamse regering geeft hen meer autonomie zodat ze de middelen voor cultuuruitingen vrij kunnen besteden.  Zullen bepaalde gemeenten uit besparingsoverwegingen hun bibliotheek opdoeken?

Gezien de budgettaire moeilijkheden zouden lokale besturen dat wel eens kunnen overwegen.
De Vlaamse overheid draagt 130 miljoen euro over aan de gemeenten. Zo'n 84 miljoen daarvan is bedoeld voor culturele bestemmingen, zoals de cultuurcentra en de bibliotheken. Maar dat hoeft in de toekomst niet zo te blijven: de gemeenten kunnen voortaan zelf beslissen waaraan ze het geld besteden. De Vlaamse overheid neemt zich wel voor om opvallende verschuivingen in de bestedingen te monitoren.

In Vlaanderen is zowat één op vijf aangesloten bij een bib. De meeste gemeentebesturen beseffen dan ook het belang en de meerwaarde van bibliotheken en cultuur in het algemeen.
Bovendien leggen de bibliotheken steeds meer samenwerking met elkaar en met documentatiecentra (bv. Heemkundige kringen e.d.m.) aan de dag.

We komen nog terug op dit belangrijk item. Mogen we de bezoekers van deze site vragen om acties ten voordele van onze bib te steunen? Of beter: breng regelmatig een bezoekje aan de bibliotheek.