Laatste gemeenteraad van het jaar

Foto voor aanvang van de raad van maandag 18 december 2017

Belangrijke raad

De gemeenteraad van gisteravond, maandag 18 december, was dit keer meer dan routine. Immers het meerjarenplan voor de periode 2014-2019 van het OCMW werd herzien (voor wat 2018 aangaat). Eenzelfde oefening gebeurde voor de financiën van de gemeente.

Varia

De rest was minder belangrijk, in die zin dat het logische zaken zijn waarmee iedereen kan instemmen.
- In de verkaveling aan de nieuwe Tweelindenstraat zullen ook de overige straten en straatjes namen van boomsoorten krijgen. Waarom ook niet.
- Het zaaltje in het ‘Huis Vancoillie’ in de Statiestraat is op bepaalde momenten niet langer voorbehouden voor recepties e.d. van de gemeente. Lichterveldse verenigingen kunnen dat nu ook afhuren. De huurprijs bedraagt € 100,- indien wij goed geluisterd hebben.
- Er is een nieuwe erfpachtovereenkomst die de gemeente zal afsluiten met de kerkfabriek, ten gerieve van de vzw’s van de jeugdbewegingen. Daar worden enkele versnipperde perceeltjes toegevoegd aan hun terrein in de Leysafortstraat.
Onze N-VA-fractie stemde graag in met maatregelen ten gunste van onze georganiseerde jeugd.
In dit verband dringt onze fractie aan om de juridische verwoording van die overeenkomst nauwgezet te verifiëren om later onheil te voorkomen (*). Jeugdbewegingen verdienen alle steun. Ze moeten bovendien rechtszekerheid hebben op hun terrein.

Toekomstig beleid onzeker

Maar keren wij even terug naar de hoofdmoot, de financiën.  Om een beleid te kunnen voeren heb je centen nodig. Die zijn er. Nu nog. Maar voor hoe lang nog?
Het lijkt er toch sterk op dat dit bestuur zich financieel vast gereden heeft. Eender welk toekomstig bestuur zal amper een eigen beleid kunnen voeren. Veel meer dan een aflossingsbeleid zit er dan niet meer aan te komen.

OCMW: non-beleid in verband met de vergrijzing
Onze fractieleider Sofie Steurbaut nam hier als eerste het woord. "Onze afdeling vindt dat het bestuur ter plaatse blijft trappelen als het erom gaat de problematiek van de vergrijzing aan te pakken: de lange wachtlijsten bij het woonzorgcentrum raken niet weggewerkt, ook na 5 jaar heeft men nog niets ondernomen om die nood te lenigen. Overal klinkt het dat er meer rusthuiskamers nodig zijn. We kunnen er niet blijven op wijzen dat de  vergrijzing op ons af komt. We zitten immers al middenin die situatie. Alleen, in Lichtervelde moet men nog uit de startblokken raken. Kortom het mangelt aan concrete plannen voor een dagverzorgingscentrum (DVC). Dat geldt ook voor de uitbreiding van het woonzorgcentrum met kamers – en mochten die er al komen, dan hebben we het gissen naar welke doelgroep ze zullen gaan. Komen er assistentiewoningen? Of kleine bejaardenwoningen? We hebben het raden naar initiatieven in verband met al die voorzieningen."
Vanzelfsprekend stemde onze fractie: NEEN

Gemeentefinanciën
De gemeente heeft zich tot over de oren geëngageerd voor infrastructuurwerken zoals het ontmoetingscentrum De Schouw, het nieuwe jeugdhuis, de nieuwe sportinfrastructuur, de renovatie en uitbreiding van de basisschool ‘Het Beverbos’. De ene na de andere infrastructuurinvestering is onnauwkeurig gebudgetteerd. Hoe zal de gemeente dat betalen? Ze weet het zelf niet. Voor de schone ogen van de kiezers beslist men om ze toch te doen.
Pas nu stelt de meerderheid vast dat een aantal subsidies, die ze meegerekend had, er toch niet komen. Op het vlak van subsidies zit ze er nu al een slordige € 620 000,- naast.

Bij de herziening van 2018 van het meerjarenplan haalt het bestuur dan maar weer haar trukendoos boven. ‘Schuif af’ noemen wij die aanpak. Waar het kan schuift ze de uitgaven voor zich uit.
Zodoende krikt men de begroting op met allerhande truckjes zoals het verdagen van de aanvang van de werken waardoor meteen ook de terugbetalingen iets langer op zich laten wachten.
Nog voor het einde van de legislatuur zal de kat op het koord komen.

Blijkt daarenboven dat de gemeente voor elke investeringen kampt met onvoorziene meerkosten.
Kijken we naar de toekomst, dan zien we dat de vergoeding aan TMVW € 120 000 meer bedraagt dan eerst voorzien.
En aan welke bijdragen mogen we ons in de toekomst verwachten, bijvoorbeeld vanaf 2020?
Dit is een mooi staaltje van hoe je met allerhande trucs de indruk wekt een gigantische nieuwbouw makkelijk te kunnen neerzetten. Het prijskaartje van die trukendoos zal jarenlang op de toekomstige legislaturen en generaties wegen.

De slotsom is dat bij het onderdeel ‘Vastgoed’ we al opgezadeld zijn met een meerkost van € 800 000,- zonder dat er nog maar één van de drie te realisren gebouwen winddicht is!  De hamvraag is natuurlijk hoe dit bestuur daar een mouw zal aan passen.
Neemt de gemeente nieuwe leningen op? Verhoogt ze de belastingen? Kijkend naar het verleden, hebben we zo een donker vermoeden…

Budgettair tekort
Nadat ons raadslid Brand Perneel de meerderheid geconfronteerd had met een reeks 'pijnlijke' financiële resultaten, stelde hij tenslotte de volgende vraag:
"Is het College van burgemeester en schepenen zich ervan bewust dat de leningsschuld bij aanvang  2017 zowat 62,50 % van de gebudgetteerde ontvangsten van 2018 bedraagt?
Deze vaststelling bleef een tijd nagalmen.
Maar volgens dit bestuur is alles in orde, is Lichtervelde een voorbeeldige leerling in de lessen Boekhouding en financiële planning. Het zal u intussen bekend zijn, waar we als gemeente uitkomen de dag dat men de rapporten uitdeelt.

Het weerwerk van de meerderheid kon ook de overige oppositie niet overtuigen. Op dit belangrijke punt stemden de Open Vld en N-VA-fracties tegen, de SOMM onthield zich. Met andere woorden: de vertegenwoordigers van een meerderheid van bijna 52% van de inwoners pikt dit beleid niet.

(*) Bij monde van Brand Perneel verzocht onze fractie om dit verzoek te notuleren in het officiële verslag van de gemeenteraad van 18 december 2017.

Bij wijze van toelichting:

De vzw's van de jeugdverenigingen hebben reeds jaren geleden hun hemen gebouwd. Ze vertoeven momenteel nog in een juridische onzekerheid. De Kerkfabriek, eigenaar van de grond, heeft in 2016 een erfpacht voor 50 jaar gegeven aan de Gemeente, die erfpachter is. De Gemeente wil nu op haar beurt een erfpacht geven aan de vzw's van de jeugdverenigingen om ze uit de juridische onzekerheid te halen. Maar volgens de Belgische wetgeving terzake kan een erfpachter niet zomaar een erfpacht geven aan wat genoemd wordt een onder-erfpachter. Het in de gemeenteraad voorgelegde contract is verre van correct. Het moet herschreven worden. Daar de N-VA enthousiast is om de vzw's juridische zekerheid te geven gaan wij akkoord met de regularisatie, maar vragen wij beleefd de tekst van de overeenkomst dringend te herzien.