OCMW Lichtervelde wil eigen zorgbedrijf oprichten

Op 22 december 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Informatie over Lichtervelde, OCMW & Sociale Zaken, Senioren
zorgcentrum

OCMW Lichtervelde wil eigen zorgbedrijf oprichten (ingekort)
Bron: Het Nieuwsblad online 22 december 2016 om  3.oo u
Auteur:  SLR

Het OCMW van Lichtervelde heeft een studie besteld naar het oprichten van een eigen zorgbedrijf. Dat maakte de OCMW-voorzitter bekend op de gemeenteraad van maandagavond. Daar stond het budget van zowel de gemeente als het OCMW op het programma.

Oppositieraadslid Modest Derho vroeg zich tijdens de vragenronde af hoe het zat met de plannen van het OCMW om mee te stappen in een zorgbedrijf.
“De gesprekken met potentiële partners zijn op niets uitgedraaid”, zegt de OCMW-voorzitter.

Uitbreiding rusthuis
“Daarom zou ik graag vanuit de eigen rangen een zorgbedrijf oprichten. Dat zal een brede waaier aan dienst- en zorgverlening aanbieden aan onze inwoners.”

Een studie moet aantonen wat de opties zijn voor het OCMW. Er is keuze tussen een echt zorgbedrijf of een Extern Verzelfstandigd Agentschap (EVA). De verschillen tussen beide zijn vooral juridisch van aard. Het is de bedoeling dat het zorgbedrijf vanuit de eigen visie van het Lichtervelde OCMW wordt opgericht. Daarna krijgen andere gemeenten de kans om zich aan te sluiten.

Het OCMW heeft ook de site Denys, aangrenzend aan het woonzorgcentrum De Ploeg, aangekocht. De site van 3.072 vierkante meter omvat naast de bedrijfsgebouwen van het voederbedrijf Denys twee bewoonbare huizen.

In de eerste maanden zal een studie gemaakt worden naar wat de invulling van de nieuwe site kan worden. De OCMW-voorzitter hoopt er een dagverzorgingscentrum in onder te kunnen brengen. “Het zal sowieso een uitbreiding worden van het woonzorgcentrum”, zegt Vanwalleghem.

“Het huidige rusthuis telt 78 bedden en zit overvol. Ook de wachtlijsten zijn heel lang.”

Pas als er concrete plannen zijn, zal het OCMW overgaan tot de sloop van de gebouwen. De bouwwerken zullen nog niet voor de eerste jaren zijn. De site kost het OCMW 900.000 euro, dat het volledig uit eigen zak betaalt.

zorgcentrum