Ontsporing op deze website

Op 8 januari 2018, over deze onderwerpen: Informatie over Lichtervelde, Mobiliteit en verkeer
trein onder een winterzonnetje

Mea Culpa!
Met deze bijdrage komen we terug op het bericht hieronder van verleden vrijdag 5 januari over de ongemakken die de treinreizigers toen te verduren kregen.  

Een gewaardeerd lid van ons genootschap heeft er namelijk voor gezorgd dat we onze kijk ingrijpend hebben bijgesteld.
Daar stond eerst <Trein en ander ongerief>. Door die twee zaken naast mekaar te plaatsen suggereerde deze webredacteur dat de trein synoniem is met moeilijkheden.
Onze correspondent weet waarover hij praat. Als medewerker van het spoorbedrijf heeft hij 'inside information'. Zodoende komt hij beter beslagen ten ijs dan deze schrijver.
De grootst fout die we maken in de vorige bijdrage is ('natuurlijk' zouden we nu zeggen) dat de trein niet de veroorzaker is van de problemen, maar het slachtoffer. Een slachtoffer dat zelf mag zorgen voor herstel!
Dan spreken we nog niet over overmacht zoals het weer die in petto heeft met overstromingen, storm en dergelijke.

Als weer eens een kraanarm op een camion de bovenleiding mee rukt, dan heeft de NMBS daar geen schuld aan. Dan is de trein weer slachtoffer. Als er weer eens een wanhoopsdaad voorvalt op de sporen, dan kan men het enkel betreuren dat ook de trein, de machinist (!), begeleiders en reizigers mee in de brokken delen. Haast elke dag komen er meldingen van onvoorzichtige spoorlopers. Schuld van de NMBS? Een absurde vraag. Tel daarbij nog de roekeloze weggebruikers bij die door de slagbomen laveren of het rood licht negeren. 
Dan krijg je een bijzonder moeilijke context waarin het spoorbedrijf zich staande moet houden. Samen met de trein zijn vervolgens de reizigers ook slachtoffer of benadeelde.  
Het spoorbedrijf tracht telkens weer met man en macht voor dit soort 'overmacht' een oplossing uit te dokteren. Het is dan ook onzinnig om uitgerekend de enige die zorgt voor oplossingen, met de vinger te wijzen. Dat is niet fair.  

Deze webredacteur is niet te beroerd om hiervoor zijn verontschuldigingen aan te bieden, niet enkel aan ons lid, maar aan al wie het goed voor heeft met het treinbedrijf.
Hopelijk heeft ons lid voldoende aan het schuldinzicht van deze webredacteur om diens excuses te aanvaarden. 

Onze afdeling hecht veel belang aan het Lichtervelds station en de treinverbindingen. In een van de volgende bijdragen komen we uitgebreid terug op dit thema.
Hopelijk komt die rechtzetting dan met inbegrip van een bijdrage van 'onze man ter plaatse'.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is