U bent hier
Marc Descheemaecker keert terug naar NMBS
Bron: BELGA, overgenomen door Het Nieuwsblad online 21 december 2016 om 15:36 u
Voormalig spoorbaas Marc Descheemaecker gaat voor N-VA in de raad van bestuur van de NMBS zetelen. Dat bevestigt N-VA-vicepremier Jan Jambon woensdag.
Sophie Dutordoir werd afgelopen week aangesteld als nieuwe ceo van de NMBS. Omdat zij in het verleden in enkele CD&V-kabinetten diende en nog steeds dat etiket torst, volgen er in de nasleep van die beslissing een reeks andere benoemingen. Zo mag N-VA twee bestuurders voor de NMBS en drie voor Infrabel leveren.
De partij beslist nu om Descheemaecker, die het spoorbedrijf leidde tussen 2005 en 2013, in de raad van bestuur van de NMBS te plaatsen. In 2014 sloot Descheemaecker zich aan bij
N-VA, waar hij een plaats op de Europese lijst kreeg. Hij raakte niet verkozen, maar trad wel toe tot enkele raden van bestuur. Zowel bij De Lijn als bij Brussels Airlines is hij voorzitter van de raad.
Foto: Bart Dewaele
2017 VERJAARDAG VOOR STATION LICHTERVELDE
Op 28 februari 2017 zal het precies 170 jaar geleden zijn dat de eerste trein het station van Lichtervelde aandeed. De eerste (passagiers)trein op het Europese vasteland reed van Mechelen naar Brussel-Groendreef op 5 mei 1835. Minder dan 12 jaar later (nl. op 28-02-1847) was ook Lichtervelde spoorweggewijs ontsloten. Dankzij burgemeester Surmont (*).
(zie ook: 'Het station van lichtervelde' )
Het station telt 7 sporen waarvan 2 sporen sedert 1992 niet meer in gebruik zijn. Daarvoor deden ze uitsluitend dienst voor het goederenvervoer.
In 2015 namen op weekdagen gemiddeld 3428 mensen de trein in Lichtervelde. Op zaterdag viel dat terug tot gemiddeld 1510 en op zondag 1939.
Het stationsgebouw is inmiddels geklasseerd en beschermd monument. Het staat er nu voorgoed als typisch station uit die vroege periode.
Het is een mooie brok erfgoed dat we moeten koesteren. Belet niet dat de NMBS de binnenruimte wel wat zou mogen moderniseren.
Misschien nog belangrijker is ervoor zorgen dat de reizigers en vooral de pendelaars ’s morgens vroeg niet meer in kou, regen en wind moeten wachten op hun trein.
(*) Uit doorgaans welingelichte bron verneemt de webredacteur dat burgemeester Surmont een orangist was. Dus iemand die de Groot-Nederlandse gedachte genegen was.