Gemeenteraad van 23 april 2018

foto vlak voor de zitting, gemeenteraad van 23 april 2018

INTRO
Om het lang weekend rond 1 mei te vrijwaren, valt de gemeenteraad van april niet op de laatste maandag van de maand maar dit keer op de voorlaatste. En dat was gisteren, 23 april.

BELANG
Vooral 2 punten vroegen om aandacht. Eerst de onverkwikkelijke saga rond de waterhuishouding bij de nieuwe verkaveling ‘Durabrik’ aan de Leysafortstraat. Vervolgens de toelichtingen rond de projectvereniging ‘Intergemeentelijk Erfgoedproject Roeselare en Omgeving (BIE). Dit gaat natuurlijk over de samenwerking tussen de aangesloten gemeenten op het vlak van cultuur en erfgoed.
De resterende punten waren vooral formaliteiten waar we vlot voorbij kunnen fietsen.

AANWEZIG
18 raadsleden. De heer Ole Tavernier (Open Vld?) ontbrak op het appel. De verslaggeefster van de Krant van West-Vlaanderen nam nota’s. 4 geïnteresseerde inwoners kwamen luisteren. Uiteraard tekent de secretaris ook altijd present. Dit keer deed het bestuur ook een beroep op ingenieur Koen Demeester (Infrax) en op mevr. Nele Provoost (BIE) om de zaken toe te lichten.

VERKAVELING LEYSAFORTSTRAAT
Tijdens de vorige gemeenteraad vond de woordvoerder van de meerderheid het nog nodig om smalende opmerkingen te maken over de ontoereikende geestelijke vermogens van ons raadslid Brand Perneel. Die woordvoerder mocht er dit keer het zwijgen toe doen. Het bestuur haalde er de ingenieur van Infrax bij om te repliceren op de bezwaren van Brand Perneel. De ingenieur klaarde heel instructief het hele mechanisme van de waterverwerking uit. Deze verslaggever heeft er wat van opgestoken: zoals het principe ‘De ladder van Lansink’.

Even een tussendoortje:
De Ladder van Lansink is een standaard op het gebied van afvalbeheer. De standaard is genoemd naar de Nederlandse politicus Ad Lansink, die in 1979 in de Tweede Kamer een motie voor deze werkwijze indiende. Internationaal wordt het algemene principe achter de Ladder van Lansink vaak aangeduid met de term "afvalhiërarchie".

Het afvalbeleid is erop gericht prioriteit te geven aan de meest milieuvriendelijke verwerkingswijzen. Deze staan bovenaan de 'ladder'. Het beleid van de overheid moet erop gericht zijn zo veel mogelijk afval de Ladder van Lansink te laten 'beklimmen'. In de praktijk betekent dit dat altijd zal worden gekeken of een bepaalde stap gerealiseerd kan worden. Pas indien dit niet het geval is zal een volgende, lagere stap in aanmerking komen.

De ladder van Lansink is opgebouwd uit de volgende 'treden':  preventie - hergebruik - sorteren - recycleren - stockeren -afvoeren

Om een bijzonder lang verhaal kort te houden: als in geval van hevige regenval alle mechaniek goed functioneert dan zou er geen probleem mogen zijn voor dat gebied. Maar men zal zich herinneren dat de vorige keer één van de pompen in alarm niet aansloeg met alle nare gevolgen van dien. Het is ook niet simpel om door middel van een vijzel het water een andere richting op te stuwen tegen de gravitatie in, dus bergop. Samen met onze raadsleden hebben wij er ons nog over verwonderd dat een plaats die sinds jaar en dag op de stafkaarten aangemerkt staat als <NOG> oftewel ‘Natuurlijk Overstroombaar Gebied’ opeens van ‘statuut’ gewijzigd is. Het heet nu dat er hier in Lichtervelde overal zandgrond is en dat het doorsijpelen van water wel zal los lopen.  De term ‘Natuurlijk Overstroombaar Gebied’ betekent dat het water op die plaats een onvoldoende doorlatebare bodem heeft, waardoor de insijpeling niet of nauwelijks gebeurt.
De burgemeester vond dat ons goed geïnformeerd en gedocumenteerd raadslid Brand Perneel, al lang genoeg aan het woord geweest was. Verder doorgaan op die kwestie blokte ze kordaat af.

LEVE DE SAMENWERKING
Ingenieur Koen Demeester werd afgelost door mevr. Nele Provoost die duiding kwam geven over de jaarwerking van BIE, het intergemeentelijke samenwerkingsverband op gebied van cultuur en erfgoed van een aantal gemeenten rond – en met als spil – Roeselare. Na een voorstelling van de werking en de medewerkers van haar dienst legde Mevr. Provoost  nauwkeurig uit welke projecten er in onze gemeente deugd beleven aan die  samenwerking. We hebben vooral onthouden dat als de gemeente voor de betrokken projecten 1 euro investeert de Vlaamse Overheid er 2,5 euro naast legt.  Over de activiteiten van BIE – Terf – Radar – Roere – UitinMidwest kan u meer info vergaren op hun website of google maar één van die termen.
Mevrouw Provoost weidde nog uit over de uitdagingen voor de toekomst zoals het beheer van de gemeentelijke collecties, het kerkelijk erfgoed, archeologie, bibliotheken en tenslotte ‘de regio als draaischijf van cultuur en erfgoed’.

OVERIGE AGENDAPUNTEN
- Ter hoogte van huisnummer 95 komt er in de Burgemeester Callewaertlaan een parkeerplaats voor mindervaliden
- Goedkeuring van de agenda van Midwest & WVI
- Gevolgd door nog wat te regelen formaliteiten in verband met mandaten en benoemingen bij Bouwmaatschappij ‘De Mandel’
- Er komt 1 algemeen directeur (AD) voor de gezamenlijke job bij de gemeente- en het OCMW. Zoals u weet wordt die laatste instelling geïntegreerd in de gemeentelijke diensten. Om het doenbaar te houden voor de nieuwe AD voorziet men ook in de creatie van de functie van adjunct-AD. Ook die formaliteiten (oproep, kandidaatstelling, aanwerving) moeten nu eenmaal geregeld zijn.

VRAGEN
Die waren er niet

SLOT
Alle stemmingen leverden 18 x Ja op.
Twintig over negen besloot de raad met de bevestiging dat de volgende gemeenteraad voorzien is op maandag 28 mei  2018 om 20 u in de raadzaal van het gemeentehuis.