Nieuw onderzoek: woonkwaliteit in Lichtervelde

Lichtervelde foto van de boerenbuiten

WAT VOORAF GING
In 2016 onderzocht Het Nieuwsblad de kwaliteit van het bestuur van de Vlaamse gemeenten. Dit betrof dus puur het resultaat van de gevoerde politiek in de diverse domeinen. Lichtervelde verzeilde in de allerlaatste gelederen van het Vlaamse peloton.
De allerlaatste van de Mandelregio, als men die streek apart neemt. Een niet zo fraai resultaat.

Het huidig gemeentebestuur verweerde zich -rijkelijk laat – door te stellen dat Lichtervelde vooral inzet op de leefbaarheid. <Lichtervelde Leeft> is tenslotte de slogan. Het is hier rustig, veel groen, weinig overlast, met andere woorden alles waaraan je als ‘slaapgemeente’ moet voldoen.

Onze N-VA-afdeling heeft het bestuur toen niet tegengesproken. Dat doet ‘Het Nieuwsblad’ nu wel.  Wij van onze kant vonden dat op de domeinen waar het bestuur minder vat heeft, de situatie nog redelijk meeviel.

NIEUW ONDERZOEK
Onder de titel <Woont u in een vijfsterrengemeente?> voert de krant momenteel een onderzoek naar de omgevingsfactoren van elke gemeente. Ze hield daarbij rekening met drie parameters: het percentage groene oppervlakte in elke gemeente, het aantal inwoners met een stuk natuur van minstens 30 hectare op wandelafstand (1,6 km) en de luchtkwaliteit. Met andere woorden, ze vroegen zich af: hoe groen en rustig is ons dal bij de Zwanebeek.

Voor de eerste twee parameters kreeg Het Nieuwsblad de hulp van Natuurpunt. Bossen, moerassen, heide, duingebieden en parken worden onder de noemer natuur gerekend. Voor de luchtkwaliteit keken ze naar metingen van de Vlaamse Milieumaatschappij. De drie parameters werden telkens op tien punten gezet. De eindscore is het gemiddelde van deze resultaten.

RAPPORT LICHTERVELDE

De score voor Lichtervelde: 3,5 op 10!
Oppervlakte natuur: 2/10
Luchtkwaliteit: 8,5/10
Groen op wandelafstand: 0/10

Vooral die laatste score is bedroevend. Er zijn weinig gemeenten met zoveel groen in onze regio. Vergelijk maar eens met Roeselare. Alleen, dat groen is niet toegankelijk voor de inwoners.
Om één en ander in perspectief te plaatsen: 8 gemeenten uit de Mandelregio doen het beter dan Lichtervelde. Ingelmunster scoort best met 6,2 gevolgd door Izegem met 5,7. Dan gaapt een kloofje. In dat peloton van 17 rijdt onze gemeente met Meulebeke net niet in het midden. 7 gemeenten scoren nog lager dan Lichtervelde. De zwakste coureurs zijn Roeselare en Tielt met 2,7.

Uw webredacteur is zelf een beetje perplex van dat resultaat. Alsof ze het enige wat ons nog restte uit handen slaan.