Plan

overstromingen

Regen en tranenvloed

Al jaren hamert onze fractie op de noodzaak om een coherent en allesomvattende visie te ontwikkelen om overstromingen in de toekomst in deze gemeente te voorkomen. Talrijke inwoners hebben al heel wat miserie meegemaakt omdat die problematiek veel te lichtzinnig aangepakt werd tot hiertoe.
Onze vertegenwoordigers in de gemeenteraad wezen heel precies op alle mogelijke pijnpunten en stelden maatregelen voor. Veel waardering was niet ons deel.
Maar kijk, op hemelvaartdag (25-05) lezen we dat ‘Lichtervelde een hemelwaterplan klaar heeft.’ De ene keer lezen we <<Dat meldt de gemeente dinsdag>> (Bericht Belga)
Een bepaalde krant stelt het dan weer voor alsof er een presentatie van dat plan gebeurde op die gemeenteraad. Dat zou dan een dag eerder zijn. Deze webredacteur heeft dat niet gehoord. Misschien was hij wel aan het pitten!?

Voortschrijdend inzicht

Terloops vermeldde de bevoegde schepen in de raad dat Lichtervelde wel degelijk plannen heeft om het hemelwater op te vangen. Daarin verschillen we van geen enkele andere gemeente. Het zou er nog aan ontbreken.

Van een samenhangend allesomvattend plan was toen nog geen sprake.
Maar uw dienaar heeft dat soms ook. Uw voorbereide gesprekspartner beëindigt de conversatie en pas als die weg is, realiseert u zich dat u eigenlijk een veel betere repliek kon geven. Het is des mensen. Een gemiste kans is altijd pijnlijk.

We nemen dus acte van de recuperatie: een week na de gemeenteraad is er een allesomvattend, sluitend, coherent plan om alle neerslag de baas te blijven in Lichtervelde.
Het doel is natuurlijk om in de toekomst alle wateroverlast en overstromingen te voorkomen. Onze fractie vraagt niets liever: zie de talrijke interventies in de diverse gemeenteraden.

We citeren verder het Belgacombericht van 23 mei 2017
Eind 2013 ontwikkelde de coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid een methodologie voor het opmaken van zo'n plan. Doelstelling van een hemelwaterplan is duidelijkheid te krijgen waar en hoe het hemelwater kan worden geïnfiltreerd, gebufferd en afgevoerd. Tot op heden zijn er weinig hemelwaterplannen in Vlaanderen, maar Lichtervelde brengt daar nu verandering in. Dat hoeft niet te verwonderen want de gemeente werd de jongste jaren al meerdere keren getroffen door overstromingen na hevige regenval, de laatste keer nog in mei 2016. West-Vlaanderen bracht toen de problemen in kaart en kwam met een actieplan, maar Lichtervelde gaat nog een stap verder met het hemelwaterplan.

Werkinstrument

Het hemelwaterplan is volgens de gemeente Lichtervelde een werkinstrument en heeft niet tot doel om maatregelen wettelijk af te dwingen. Het is een insteek voor ruimtelijke planningsinitiatieven of bijvoorbeeld het beoordelen van vergunningsaanvragen. De opmaak is een samenwerking tussen Infrax, de provincie en de gemeente Lichtervelde. Ook Aquafin, de VMM en Administratie Wegen en Verkeer worden erbij betrokken. De voorbereidingen van dit plan moeten klaar zijn tegen september met finalisatie van het eigenlijke plan begin 2018.

Grenzen verleggen

"Er werden reeds een aantal maatregelen genomen waaronder drie gecontroleerde overstromingsgebieden. We willen daarin nog verder gaan, omdat we vrezen dat de natuur zijn grenzen nog verder zal verleggen", aldus het hoofd van de technische dienst.
Enkele concrete voorbeelden binnen het plan kunnen zijn: buffering in elke wijk of bij elk project, afkoppeling van een afwateringsgebied en de buffercapaciteit nog vergroten.”