Zomeruur

Op 25 maart 2018, over deze onderwerpen: Informatie over Lichtervelde, Sport & vrije tijd
Zondag

Op deze eerste dag van de zonnetijd doet de natuur aardig haar best om de boel op te fleuren. Dat mag wel eens na de vele donkere dagen.

Onder een stralend zonnetje zagen we zonet de coureurs van Gent-Wevelgem voorbij flitsen. De ronde van Vlaanderen zal -dank zij die 'prachtige tunnel' van ons, nooit meer het centrum aandoen. Maar koers via de Ringweg is een aardig alternatief. Vanop het viaduct over de spoorweg zie je de coureurs al van ver naderen. Eens de renners voorbij zijn, kan je de hele sliert nog een tijd volgen. Als je op het viaduct richting centrum van onze gemeente kijkt, dan zie je tal van kranen. Het lijkt Brussel wel. Daartussen de kerk - als merkteken.

Een brave mens merkte onlangs op dat deze redacteur wel regelmatig een foto van de kerk neemt, maar dat het altijd van de buitenkant is. Hebt u 'hem?
Mijn gesprekspartner wees op de talrijke associaties die het instituut kerk maakt tussen God (het Eeuwige Licht) en de zon. Het is geen toeval dat kerken gericht zijn naar het oosten waar de zon opkomt.
Op een wolkenloze avond, zorgt de zon bij het ondergaan voor een weergaloos spektakel in het brandraam aan de westkant (ingang kant van het doksaal). Dan veranderen alle kleuren in witgoud.